فواید گریه کردن برای سلامتی

ما با گریه وارد این دنیا می‌شویم، اما به دلایلی با بالا رفتن سن، عمل اشک ریختن، هم در زنان و هم در مردان، به‌عنوان علامتی از ضعف تلقی می‌شود. اما عمل غیرارادی گریه کردن، از راه‌های زیادی، درحقیقت به نفع روان، جسم، و روح ماست. جلوی اشک‌های‌تان را نگیرید؛ اگر این‌کار را بکنید، بیشتر به ضررتان است تا به نفع‌تان.

برای این‌که دلیلش را بدانید، بینید وقتی گریه می‌کنید چه اتفاقاتی می‌افتد:

سموم را دفع می‌کنید
شما فقط زمانی که ناراحتید گریه نمی‌کنید. گریه واکنش بدن شما در برابر استرس زیاد هم است. وقتی گریه می‌کنید، بدن‌تان را از کورتیزول رها می‌نمایید. کورتیزول، هورمونی مربوط به استرس است که اگر میزانش متعادل نباشد، می‌تواند موجب آسیب شود. مقادیر زیاد این هورمون به‌طور مزمن، می‌تواند منجر به مشکلات گوناگونی شود مانند: مشکلات خواب، واکنش ایمنی ضعیف، و بزرگ‌شدن شکم.

باکتری‌ها را می‌کشید
اشک‌های شما باکتری‌های چشمان‌تان را می‌شوید. دلیلش هم این است که اشک، حاوی آنزیم است که هورمونی موجود در بزاق و شیر انسان می‌باشد. وقتی گریه می‌کنید، لیسوزیم آزاد می‌شود و بیشتر از ۹۰درصد باکتری‌های مسیرش را ازبین می‌برد. بنابراین گریه‌کردن، نه فقط سموم را از بدن‌تان پاک می‌کند، بلکه سایر سموم و باکتری‌های نهفته روی سطح بدن‌تان را هم می‌کشد.

بینایی‌تان بهتر می‌شود
تا به‌حال شده بعد از یک روز طولانی کاری به خانه برگردید و ببینید دیدتان کمی مات شده؟ در طول روز، غشاء چشم‌های‌تان کم آب می‌شود که باعث کاهش توانایی در تمرکز است. گریه‌کردن، به این غشاء، آب رسانی می‌کند، و عملکرد کلی چشم‌های‌تان احیاء می‌شود.

روحیه‌تان بهتر می‌شود
گریه‌کردن با رهاکردن هورمون‌های خاصی در بدن، استرس را کاهش می‌دهد. و معلوم است که این اتفاق، اثری فوق‌العاده مثبت روی حس و حال عمومی‌تان دارد. تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ تئسط دانشگاه فلوریدای جنوبی صورت گرفته، نشان داد ۹۰ درصد افرادی که در شرایط استرس‌برانگیز گریه می‌کنند، روحیه‌شان تااندازه چشمگیری بهتر می‌شود. آنهایی که گریه نمی‌کنند، راه‌نجات کمتری در مواجهه با مشکلات در زندگی دارند.

احساسات‌تان را بروز می‌دهید
کسانی که می‌گویند گریه نمی‌کنند، بیشتر سعی در پنهان کردن این حقیقت دارند که آنها هم چیزی برای گریه کردن دارند. هرکسی چیزی دارد که درباره‌اش گریه کند، و خجالتی هم ندارد. روبرویی با یک بحران احساسی، خودش به اندازه کافی دشوار است؛ سرکوب کردن اشک‌ها به‌خاطر حفظ ظاهر در شرایط احساسی، حتی از آن هم سخت‌تر است و تلاش بیشتری می‌طلبد، و تنها نتیجه‌اش، افزایش استرس است.

اطلاعات را بهتر انتقال می‌دهید
اگر کسی که نزدیک شماست شروع به گریه کردن کند، به‌طور غریزی می‌فهمید که مشکلی وجود دارد. برای انتقال اطلاعات، نیازی به کلمات نیست. گریه کردن هم می‌تواند گونه‌ای “بیان کردن” باشد؛ ممکن است فردی سعی داشته باشد تا وانمود به خوب بودن کند، اما اشک‌ها آشکار می‌کنند که او ناراحت و آزرده است. زیرگریه زدن، سرآغاز بیان واقعی و استعاره‌ای افکار و احساسات است و می‌تواند واسطه بحث‌های لازم و عمیق بین دوستان یا همسران باشد.

ازخودتان دربرابر افکار آزاردهنده محافظت می‌کنید
اشک‌ها فقط زمانی که ناراحتید تولید نمی‌شوند بلکه واکنش طبیعی بدن شما نسبت به اشیای خارجی که به چشم آسیب می‌زنند نیز هستند. وقتی ذرات خاک یا آلودگی به چشم می‌رسد، واکنش طبیعی بدن شما به آن، تولید اشک است. اشک، از غشای چشم دربرابر عفونت یا خراشیدگی محافظت می‌نماید. دلیل اشک ریختن هنگام پیاز پوست کندن این است که برش پیاز موجب رها شدن گازی از آن می‌شود که به چشم حمله می‌کند؛ اشک به چشم اجازه می‌دهد از خودش درمقابل آزردگی و التهاب محافظت کند. ( یک نکته کاربردی: برای پیشگیری از این حالت، پیاز را پیش از برش زدن، ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در فریزر قرار دهید. با این‌کار، از میزان آنزیم‌های رهاشده هنگام خرد کردن آن، می‌کاهید.)

برای سلامت عمومی‌تان خوب است
همان‌طور که می‌دانیم، گریه کردن می‌تواند نتایج خوبی برای سلامتی داشته باشد، مانند بهترشدن روحیه، کم شدن استرس، و محافظت چشم دربرابر باکتری‌ها. اما آیا می‌دانستید اشک‌هایی که ناشی از گریه هیجانی باشند آلبومین پروتئین‌شان ۲۴ درصد بالاتر از انواع دیگر گریه است؟ این نوع گریه به تنظیم متابولیسم کمک می‌کند. همچنین گریه کردن به مبارزه با سایر مشکلات معمول جسمی مانند فشارخون بالا، چاقی و دیابت کمک می‌نماید.

مجله سلامت

6 پاسخ
    • دکتر حمید مزارعی
      دکتر حمید مزارعی says:

      سپاس فراوان

      پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *