جراحی زیبایی گوش

جراحی زیبایی‌ گوش یا اتوپلاستی، بمنظور رفع بدشکلی های لاله گوش انجام میشود. در برخی‌ موارد جراحی برای بازسازی انجام میشود مثلا اگر به علت حادثه یا برداشتن تومورقسمتی‌ یا تمام لاله گوش برداشته شود.اولین بار جراحی‌های لالهٔ گوش توسط جراح هندی سوشروتا در ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح انجام شد. جراحی برای درست کردن گوش‌های برجسته از قرن ۱۹ شروع شد و روش‌های گوناگونی تاکنون ابداع شده است.

در جراحی‌های زیبایی‌ مهمترین و شایعترین مورد برجسته بودن لاله گوش است که به آن گوش خفاشی هم میگویند. گاهی اوقات ایرادات دیگری همچون نامساوی بودن دو گوش یا گوش‌های بزرگ وجود دارد.
حدود ۵% مردم گوش‌های برجسته دارند که ۶۰% آنان سابقه فامیلی مثبت دارند. خوشبختانه این مساله هیچ ارتباطی‌ با داخل گوش نداد و فرد ایرادی از نظر شنوأیی ندارد.
بافت مهم درلاله گوش غضروف است که به آن استحکام میبخشد وروی آنرا پوستی نازک می پوشاند. اشکالات این غضروف باعث عمده ناهنجاری هاست.
شاید هیچ خصوصیت دیگری در صورت به اندازه گوش‌های برجسته جلب توجه نکند. برخلاف ایرادات دیگر مثل بدشکلی‌های بینی‌اینجا بچه‌ها مورد اصلی‌ هستند. این کودکان تا سنّ ۵-۶ سالگی مشکل زیادی ندارند ولی‌ از زمانی‌ که وارد مدرسه میشوند مورد تمسخر بچه‌های دیگر قرار میگیرند. لقب‌هایی‌ چون گوش خفاشی یا بادبزنی یا میکی ماوس باعث ناراحتی‌ و از دست رفتن اعتماد بنفس این کودکانمیشود. به همین دلیل مهمترین کاندیدای این جراحی هستند.

بزرگسالان هم ممکن است خواهان این عمل شوند. برجستگی بیش از حد، بزرگی و یا غیر همگون بودن دو لاله گوش از دلایلیست که بالغین را تشویق به جراحی اتوپلاستی می‌کند.

به دو دلیل بهتر است جراحی در سنین پایینتر انجام شود یکی‌ به علت اثرت روانی‌ این ناهنجاریست که هر چه بیشتر بگذرد فرد را بیشتر آزرده مکیند.دلیل دوم اینست که با افزایش سنّ غضروفها سفت تر شده و جراحی را مشکل تر میکنند.

چه کسانی‌ برای این جراحی مناسبند؟

همانطور که ذکر شد کودکان با گوش‌های برجسته مهمترین کاندیدهای این جراحی هستند.رشد لاله گوشدر سنّ ۵-۶ سالگیکامل میشود و اتفاقا این سنیست که کودک آماده رفتن به مدرسه میشود، بنابرین این زمان بهترین موقع جراحیست. اولیائ کودک کاملا باید در جریان جراحی و مسائل آن قرار بگیرند. به آنها باید اطمینان کافی‌ داده شود که نتیجه این عمل معمولا بسیار خوب است و تاثیرات مثبت فراوانی‌ بر روحیهفرزندشان دارد .

افراد بزرگسال بایداز سلامت جسمی‌ و روانی مناسب برخوردار باشند. درک صحیح و داشتن انتظارات معقول از نکات مهم است . آنها باید بدانند که غضروف لالهگوش آنانبه نرمی کودکان نیست، و ممکن است که نتیجه به اندازهٔخردسالان مطلوب نباشد ولی‌ تقریبا در تمامی‌ موارد تغیرات بحدیست که رضایت افرادی که انتظارات معقول دارند را برآورده مینماید.

جراحی چگونه انجام میشود؟

درکودکان باید تحت بیهوشی کامل ولی‌ در بالغین با استفاده از بیحسی موضعی و داروهای آرام بخش انجام میشود.

برای رفع برجستگی برشی در پشت گوش و درست در محل اتصال به سر داده میشود.روشهای مختلفی‌ وجود دارد،ممکن است برش روی غضروف داده شده یا قسمتی‌ ازآن برداشته شود. در روش دیگر با استفاده از نخ‌های مخصوص، غضروف لاله گوش به سمت عقب کشیدهشده و در محل مناسب محکم میشود. آنگاه قسمتی‌ از پوست برداشته شده و محل برش دوخته میشود.

عمل حدوداً ۱.۵ تا ۲ ساعت طول میکشد و معمولا بیمار همان روز مرخص میشود.

پس از عمل چه نکاتی‌ باید رایت شود؟

یک پانسمان نرم ت۷ روز روی دو گوش به شکل هدبند گذاشته میشود که باید آنرا تحمل کرد. پس از آن می‌توان استحمام کرد.

بمدت چند هفته نباید روی گوشها خوابید.

عوارض جراحی چیست؟

درد در برخی موارد ممکن است کمی‌ زیاد باشد که با مسکن‌های قویتر بهبود می‌یابد.

در موارد کمی‌ عفونت در محل جراحی ایجاد میشود که باید بطور جدی دارمان شود.

مواردی از عدم تقارن بین دو گوش دیده میشود که فقط در تعداد اندکی‌ نیاز به جراحی مجدد است.

3 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *